äta bör man, annars dör man

Under den största delen av mitt 22-åriga liv har jag tålt all mat. Jag har stoppat i mig frukost, lunch, middag, och mellanmål.  Jag har inte behövt bekymra mig för gluten, laktos eller nötallergier. Som den västerländska medborgare jag är har jag kunnat välja mat som jag tycker om och välja bort mat jag inte gillar eller mat som jag av andra skäl vill avstå. Rien aux problèmes.

En vacker dag i våras var den tiden helt plötsligt förbi. Min kropp hade bjudit på dagligt illamående i drygt ett år och många saker som ska funka i en kropp slutade funka. Efter diverse turer inom vården var frågorna fler och möjliga åtgärder få. Då jag bestämde mig för att jag inte ville pröva mig igenom apotekets hela arsenal mot diverse åkommor i hopp om att åtgärda problemen fick jag hjälp på annat håll. Annat håll har varit ett bra håll och jag tror att jag är en bit på vägen mot hälsa. Men det går långsamt.

Hursomhelst så blev jag värsta specialkosttjejen på köpet! Syftet är (i kortaste korthet) att jag genom att inte äta sådant min kropp inte klarar av att hantera nu ska kunna repa mig så att jag ska kunna äta sådana saker i framtiden. Kosten är speciellt utformad för moi, mina problem och min nuvarande situation. Dessutom äter jag tillskott för att få i mig det kroppen inte får i sig under tiden.

Jag äter inte:
korn, råg, havre, vete, dinkel
socker, sötningsmedel, honung
frukt och bär
mejeriprodukter
kålrot, potatis, majs
quorn, svamp

Jag äter sparsamt av:
nötter och olja
olja
linser

Jag får äta:
grönsaker
bönor, kikärtor
hirs, bovete, quinoa, råris, amaranth
fisk
kyckling
magert kött

De saker jag får äta får jag äta var femte dag. Äter jag gurka idag dröjer det till tisdag innan jag får äta en igen. Samma sak gäller för kryddor! Salt är det ljuvliga undantaget..

Tja. Ni ser ju! Utmaningen är inte att laga god mat. För det går alldeles utmärkt. Utmaningen är att inte känna sig ensammast i världen med sin mat. För ni som inte har prövat en extrem kost på något vis, kan nog aldrig föreställa er hur sammanvävt mat och dryck är med gemenskap! Jag jobbar på att hitta min plats.

Jag bjuder på delar av min hälsostory här för att lägga en grund för framtida matbloggande.
Oj! Yesss! Chef Evelina ska dela med sig av sin fabulösa mat!


ta ordet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0