om inflytande

Vilka människor låter du dig influeras mest av; dom som älskar dig och visar det genom allt eller dom som välmenat (kanske till och med välartikulerat) tapetserar sina känslor, åsikter och tankar i ditt ansikte i ett försök att övertyga?
Formas du mer av människor som du upplever att du måste skydda dig emot så att de inte går över dina gränser eller människor som du tryggt sänker garden med?
Människor runt omkring dig som du värderat högt och sett upp till under ditt liv, har du känt att de har varit med dig eller emot dig?

Kanske ganska enkelt att svara. Men hur ofta tror vi människor inte att vi ska påverka andra på replängds avstånd, med våra osynliga plakat och protestaktioner?
I'm guilty. Hur många gånger har jag inte tagit handen från någon i rädsla för att bli identifierad med vad den personen står för? Hur många gånger har jag då bränt min bro till att röra vid samma persons hjärta?

Jag funderar en del på det här. Jag vet att jag inte skulle skriva såhär om jag inte hade en övertygelse om alla människors lika värde, för då skulle jag tycka att vissa åsikter och sätt att leva skulle göra människor mindre värda min kärlek och respekt. Istället råkar jag älska flera människor som i mina ögon har provocerande grundvärderingar och gör saker som jag tycker är fel. Och själva definitionen av att älska någon utesluter all form av manipulation och försök att klistra mina tankar och åsikter på någon.

Jag tror bara att det finns en väg till sant inflytande här i världen. Och den vägen hittar jag inte om jag försöker skapa mig en ö av liktänkande som protesterar mot oliktänkande.

ta ordet
Postat av: Emelie

klokt o välskrivet! Fint

2009-12-16 @ 09:39:37
URL: http://frumelin.blogg.se/
Postat av: Maja

Bra skrivet.

2009-12-16 @ 10:05:23
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: evelina

tack fina ni! det värmer.

2009-12-16 @ 12:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0