fetknopp/bagaget

Den här blomman heter Fetknopp.

Bild lånad härifrån

Jag minns en lite hjärtskärande episod ifrån min barndom jag ska dela med mig av. Scenariot: mamma påtar flitigt i trädgården = mycket vanligt scenario för min mor. Närmre bestämt fixar hon med vår anlagda damm och växterna som pryder det stenbelagda området runt den. Jag, överviktigt barn i typ mellanstadieåldern, står bredvid henne, tittar och pratar. Mitt i allt frågar jag:
-Vad är det där för blomma?
-Fetknopp.
-Ja, jag vet, men vad är det där för en blomma?
-Fetknopp
Här börjar jag tycka at det är jobbigt och underligt att min mamma också ska till att kalla mig fetknopp och reagerar. Vet inte riktigt om jag sa något mer, om mamma just fattade vad jag sa eller läste av min sårade konfunderade reaktion:
-Det är blomman som heter fetknopp.
Vad som hände sedan och hur mamma följde upp detta minns jag inte. (om du minns mamma, får du berätta nästa gång vi pratar i telefon)

Till saken hör att jag var mobbad under min grundskoletid. Jag var van att få höra: fetknopp, fetto, tjockis, fetmabarn, godzilla och annat mer eller mindre innovativt. Däremot var jag inte van att min mamma kallade mig fula ord. Så trots att min mamma inte brukade göra det fick jag plötsligt för mig att hon gjorde det. Jag reagerade med med min historia, med mitt bagage.

Så gör vi människor mest hela tiden; vi reagerar utifrån bagaget, oavsett innehåll. Ingen nyhet, men det tåls att tänka på och känna efter: vad är det som gör att jag reagerar eller funkar som jag gör i mötet med mig själv och andra. Den här våren har varit en tid för mig att skärskåda mitt bagage (inte bara det nyss nämnda) och känna efter hur det har känts att bära på det i alla år. Packa upp det och lämna det i ljuset med stor L. Det händer grejer med mig. Och jag får nya sätt att förhålla mig till mig själv och andra människor. Det är bra. Vill inte vara styrd av min historia, varken gamla vanor, värderingar eller gamla sår.


ta ordet
Postat av: filippa

skönt inlägg alltså! :) både komiskt, sorgligt och tänkvärt!

Postat av: Nostalchic

Det är svårt att hela gamla såg de sitter där och helt plötsligt svider till ibland men jag har gjort precis som du, gått vidare, begravt dem. Även om jag inte varit mobbad har jag känt mig så fel många gånger, nu har jag accepterat vem jag är och älskar mig själv. Det är en enorm befrielse.Kram

2009-07-08 @ 18:39:44
URL: http://beyondsizes.wordpress.com
Postat av: Anonym

ballt namn :D

2009-07-08 @ 18:55:02
URL: http://lovisanordlund.blogg.se/
Postat av: elin

hahaha! det där lyfte min tråkiga kväll flera mil!

2009-07-08 @ 19:02:06
URL: http://mix.blogg.se/
Postat av: TEEN WEIGHT LOSS

Hej!

Jag driver en nyskapad blogg som handlar om tonåringar som behöver/vill ha hjälp med att gå ner i vikt.

Jag själv är 17 år och lider av 15 kg's övervikt! Jag kämpar hårt och jag vet att jag kommer att se resultat.

Vill du följa med på resan och hjälpas åt eller bara hjälpa till att peppa mig?

Lämna gärna ett spår från dig i min blogg och peppa, peppa, peppa! Jag och många andra behöver det verkligen!



Teen Weight Loss

http://teenweightloss.blogg.se

2009-07-08 @ 19:21:42
URL: http://teenweightloss.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Det är väldigt sant, det du skriver. Jag vet själv med mig att även jag påverkas mycket att mitt bagage, ungefär på samma sätt som du. Jag var retad under min låg- och mellanstadietid, och det sitter ju fortfarande i. Till exempel kunde jag inte släppa det faktum att mina klasskamrater retade mig för att jag var mullig och gillade skolan - men resultat att jag bantade mig igenom min tonår och alltid hade komplex för att jag gillade att läsa och skriva. Men samtidigt gav mitt bagage mig styrka, det gjorde mig stolt. För jag kom på att man inte behöver vara som alla andra, det är faktiskt bättre att inte vara det. Mitt bagage gav mig möjligheten att inte göra de misstag mot andra, som mina klasskamrater gjort mot mig. Åh, nu tror jag att jag håller på och spårar ur lite ... Men du förstår säkert vad jag menar.

2009-07-09 @ 08:30:25
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: johanna

Så himla fint skrivet, jag vill läsa mer..

2009-07-10 @ 20:18:27
URL: http://www.johannah.se/
Postat av: amelie

Jag.beundrar.dig.som.gör.detta!

2009-07-28 @ 00:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0