2004

Var ett år då skrev jag mycket mer. Texter, poesi, noveller, små anteckningar. Jag har alltid gillat det här med skrivandet. Men sedan kom det tider då jag nästan tappat bort det, bortsett från mer eller mindre täta dagboksanteckningar. Det har liksom varit skralt med ord. Så är det fortfarande, men, jag hoppas att det kommer igen. Att få skriva har fyllt mig med mycket lust.

Bara för att jag känner mig så generös med mig själv idag så ska ni få läsa två gamla dammiga alster. Men jag måste erkänna att det gör mig aningens nervös. Det första hörde till en svit av dikter jag skrev i skolan 2004 men inspiration från andra poeter. Ni får gärna gissa vem som inspirerat mig till denna uppriktiga bit:

faller i en måndag
vaknade till en ny början
slog upp ögonlocken
gjorde min morgontoalett
gick till skolan med mitt prickiga paraply
bara ifall att du vet
gnistregn från byggarbetarna
och skywalken försvinnande grå mot regnvädershimmel
längtar efter befriande brottning
någon frågar linda hur hennes allra första kyss var
jag undrar vad allra betyder
slickar mig om munnen
letar efter salt eller chokladrester
utanför pillar någon med ett lås
och vill komma komma komma in
i något som inte är öppet
som behöver en nyckel
skywalken är en kameleont som kan ta mig till varmare länder
glider igenom och landar i it-landet sverige
alla strålas målas med skärmens färger
jag springer skrikande ut i gråvädret
och kameleonten är försvinnande grå mot himlen
byggarbetare visslar åt snygga kvinnor
i alla fall i amerikanska serier
det tycker jag är härlig objektfiering
och klär av mig naken
varje gång jag passerar och vickar på härliga häcken
vilken äcklig kropp jag har
säger hon bakom mig i bussen
och jag vill säga håll käften
men krama hennes hjärta tryggt och läka hennes öga
himlen är försvinnande grå och
jag ramlar ut i universum som är fullt av kameleonter
någon fångar mig som en fluga med en sliskig tunga
det är en amerikansk byggarbetare
som visslat efter mig imorse
nej det är det inte
det är dennis lyxzén sexigast i sverige
nej det är det inte
det är en kameleont med en sliskig tunga
ja det är det och jag faller i sömn
man vilar bara i sanningar
det hänger en kjol i garderoben jag aldrig använder
men den var så snygg tyckte någon
min börs inte höll med
ska skänka kjolen åt en försvinnande grå kameleont
fylls med ömhet
åt honom intill som inte bär bilder
på andra sidan
intriger i ett land som inte finns
jag tror inte mina öron
och vill gråta på träet
så det sväller sväller
och krossar allt som inte finns

Ett år tidigare skrev jag den här:

istället för fil
I

skulle vilja äta frukost vid ditt bord
andas in morgonen ur din mun
låta ditt leende stryka undan min hårslinga som bråkat sig i vägen
total närvaro
inte på något annat sätt än sådär
att
vi fortfarande skulle höra om himlen sprack


II

jag vill ha yoghurt idag,
vill stoppa i hallonen från den långa leriga backen till stugan
och bara vara ensam i allt


III

knäckebrödssmulor under mina lår på trästolen
jag bostar inte bort dem
för jag vet hur du äter knäckebröd
och du hade alldeles för bråttom bort i morse


ta ordet
Postat av: sofie

jag läser sällan dikter och känner inte till så många poeter. men det påminner om han som jag nu inte minns vad han heter. det kanske inte är han. men han har bland annat skrivit en kärleksdikt om geggveck och annat oförskönat.
Nu åker vi snart i alla fall. sju och femton imorgon går plnet. ja, på morgonen! hihi. jag längtar. ta hand om dig så länge. pusspusspuss

2008-06-02 @ 23:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0