ge fettet en chans

Jag är specialkosttjejen nr 1 i min omgivning. Därmed har jag blivit något av en expert på nyttig och välgörande mat. Så, jag tänkte att jag kanske skulle få lov att dela med mig av några sunda tips. Källor kan jag hänvisa till om någon skulle undra, annars kan du själv ge dig ut i faktaletardjungeln. Va beredd på att det vänder uppochner på vad du lärt dig om fett som liten...

Ät inte alls:
margarin eller annat konstgjort fett
oljor som inte är kallpressade

Ät:
ekologiskt kokosolja/fett
ekologiskt smör
kallpressade ekologiska oljor; gärna oliv, valnöt, linfrö
bregott

Stek/fritera inte med:
kallpressade ekologiska oljor

Stek bara med:
ekologiskt kokosolja/fett
ekologiskt smör

Andra bra källor till bra fett:
fet fisk
naturella nötter (rosta och salta själv)


Vill ni veta varför får ni fråga! Jag är inte snål!


ta ordet
Postat av: klara j-r

vad ska man ha för fett på mackan om man inte vill äta laktos? och använda till bakning?

2008-10-03 @ 15:49:11
URL: http://nomi.blogg.se/
Postat av: evelina

"smör och bregott innehåller i princip inget laktos - 0,5 g per 100 g" enligt sjukvårdrådgivningen och wikipedia.



är man nolltolerant kan man göra goda nötsmör av olika nötter att ha på mackan. eko-kokosfettet tror jag lämpar sig bra vid bakning också, men har inte prövat!

2008-10-03 @ 18:29:56
URL: http://ugglanharordet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0