face it ugglan

Faktum I: Jag upplever och tar ansvar för människor och situationer som jag inte bestämmer över.

Faktum II: Jag kan under en konsert/gudstjänst/annan slags tillställning vara upptagen med att känna in vad andra människor som också är där tänker och upplever. Dessutom kan jag många gånger, vara orolig för diverse negativa känslor och smärtsamma upplevelser som andra eventuellt har till följd av vad ansvariga personer säger eller gör. Det här låter jag påverka min egen upplevelse på ett negativt sätt trots att jag många gånger inte kan göra något åt saken.

Faktum III: Det är onödigt och skapar spänningar i hela min stackars kropp. Det är inte ett genialiskt sätt att använda sin energi på.

Faktum IV: I situationer där jag faktiskt har möjlighet att försöka göra något åt saken försöker jag parera och förekomma det negativa och smärtsamma som andra kanske kan komma att uppleva. I mitt försök att "rädda" andra tummar jag ofta på mig själv och mina gränser.

Faktum V: Det är inte en sund omsorg om andra eller kärlek som ligger bakom mitt ansvarsbeteende.

Slutsats: Jag måste sluta ta ansvar för alla människor i situationer då ansvaret inte är mitt att ta. Jag måste sluta ta ansvar för andra människors val och deras känslor.

Jag återkommer med utvärdering av mitt nya sunda ansvarstagande efter sommaren.


ta ordet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

trackback
RSS 2.0